2013-10-08

Lunacy (2005)

Jean Berlot återvänder hem efter sin bortgångna moders begravning. Hon dog på ett mentalsjukhus och nu fruktar han att utveckla samma galenskap som modern bar på. En dag möter han en mystisk markis som ger honom en gratis åktur. Detta är början på en resa med innehåll av profana riter, där han tillmötesgår ett dårhus där dårarna har tagit över makten och där utforskandet av unika metoder pågår för att bota dess galenskap.





Jan Švankmajer är en tjeckisk militant konstnär, vars yrke grundar på att provocera den största delen av sina åskådare. Lunacy är regissörens femte fulländande film där han utforskar kring det inflytande som Edgar Allen Poe och Marquis de Sade hade. Här inleder Jan detta verk med ett kort ord där han förklarar den särskilda karaktären som filmen består utav. Detta är en nödvändig introduktion värt att ha som primer för att på ett nyanserat sätt utforska dess tema. Det finns också en stor likhet med ett annat klassiskt stycke fiktion från "Alice i Underlandet" - Filmen tar dig bokstavligen ner i kaninhålet långt innan du ens är medveten om det själv.


Lunacy är en filosofisk skräckfilm där tekniken kombineras med Švankmajers tidigare kortfilmer "Down to the Cellar" och "Jabberwocky". Idén att kombinera ett mentalsjukhus fullsatt med galenskap och surrealism, liksom stop-motion blandat med Le Grand Guignol-terror, gör att detta mästerverk är intressant att titta på. Berättelsen är unik med alla konstiga vändningar som både är underhållande, skrämmande och fruktansvärt äckliga.

Även om detta inte är en traditionell skräckfilm, så är Lunacy skrämmande ur ett eget perspektiv. Den är snedvriden på ett ytterst surrealistiskt sätt där man aldrig vet vad som är sant och vad som är falskt. När du tror att du har kommit till en insikt om förståelse kring filmen, så lämnar den dig plötsligt i ett mentalt och emotionellt tillstånd. Vad definition av galenskap betyder beror på hur du som människa kan urskilja sanningen med lögnen. Lunacy är en galen film som består utav ett smart och välbyggdt manus som likt sin dårskap lyckas lura dig som åskådare.


Filmen utspelar sig under 1800-talet och blandar in anakronistiska inslag, vilket gör det enklare att absorbera filmens mer metaforiska element. Det okonstlade skriptet är mer eller mindre ett fiktivt argument mellan styrkorna av total frihet och absolut kontroll. Men även bland de nihilistiska undertonerna och det otäcka bildspråket så upprätthåller Švankmajer en nästan lekfull känsla av rädsla. Det är trots allt en skräckfilm vars primära bild består av dansande kött.



Från att lyckas gå från absurt rolig, till utsvävande och klaustrofobisk, så erbjuder filmen oss tittare på den sortens slag som så många av filmens karaktärer tycks söka sig till. Alla kanske inte underhålls av Lunacy, men om du tycker det är exotiskt roligt att titta på två ko-tungor som rör sig över scenen med seniga övergångar, då skall du definitivt ta dig en titt på filmen. Ljudet av Marquis frenetiska kacklande tillsammans med filmens avslut kommer att hemsöka korridorerna i ditt sinne långt efter att sluttexterna har slutat rulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar