2013-09-22

August Underground (2001)

August Underground handlar om två kallblodiga seriemördare som dokumentera sina åtgärder med en kamera och filmar när de kidnappar människor och utsätter dem för förnedring, våld och mord. Den innehåller ingen direkt handling, utan är en spontan improvisation och ett försök att överträffa den nya generationen av skräckfilm. Med den enkla tekniken bakom bild, ljus och ljud-absorption, får det oss tittare att tro att det som händer framför kameran faktiskt händer på riktigt. Men naturligtvis är det inte så.




Detta är fortfarande en mycket omtalad film från 2001. Den regisserades av den amerikanske filmregissören, författare, producent och skådespelaren Fred Vogel, och tillsammans med hans filmbolag Toetag Pictures har de lyckats förvirra en ny generation av film som fokuserar på det realistiska våldet och är fortfarande en av världens mest hatade filmer.


Mockumentärer eller så kallade Fake-snuff är ingenting nytt. Den främsta titeln i filmhistorien är Ruggero Deodato's "Cannibal Holocaust" från 1980, som för sin tid lurade tittare att tro att allt utspelade sig på riktigt. Men Fred Vogel plockade den mesta av sin inspiration från Remy Belvaux film "Man Bites Dog" och använde våldet som utgångspunkt i stil med Eric Stanze's film "Scrapbook". Fred var trött på att skräckfilms-världen stod stilla och aldrig kom med någonting nytt, så han bestämde sig för att börja provocera på riktigt.

När det gäller det beryktade våldet, så är detta absolut inte den mest våldsamma film som gjorts. Uppföljarna var betydligt mer ohyggliga medan originalet känns lite mer reserverad och några av scenerna som de egentligen ville ha utfört var för sin tid mycket svåra att filma. Det finns inte mycket på skärmen som innehåller tortyr eller stympning, men specialeffekter på kropparna av deras offer ser otroligt realistiska ut och det är väldigt beklämmande att skåda. Toetag skapar ett verk av  förödande konst, och effekterna som såg ut och lät hemskt var obestridligt uttrycksfulla för sin tid.


Det behövs inget längre omdöme om denna filmen. Jag tycker att detta är en bra start på AU-trilogin. Den är smutsig, rå och lever upp till sitt sanna rykte. Jag gillar den marginaliserade miljön, den realism som filmen upptar och Fred Vogels sätt att arbeta med specialeffekter. Det kräver ingen budget för att göra en av de mest motbjudande filmtitlarna i världshistorien och Toetag Pictures skall ha ett stort beröm för det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar